මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

Mar 4, 2010

පිටුව 39 සහ 40


(පිටුව 39)
දුටු දහම් ඇති අප, කැඩූ මල් මනසින් ගෙන ජීවමාන ලෙස මනසින් මැවූ බුදු පියාණන්වහන්සේ හමුවට යමු.
ස්වාමීණී, මලින් පෙන්නූ මාර මුලාවත් එයින් නික්මෙන නෙක්ඛම්මයත් දුටු අප අද පැමිණියේ ඔබ වහන්සේ අපට දුන් දහම් පිළිවෙත ගැන පැහැදී උපහාරයක් කිරීමටයි.
මරු පස දහම් පාගා නැගී සිටි ස්වාමීණී, මේ මල් දැමිය යුතු තැන ඔබ වහන්සේ අපට දහම් මගින් පෙන්වා වදාරා ඇත.  මුලා වූවන් සේ කරට හිසට පළදවා ඔබ වහන්සේ දෙස අප බලන්නේ නැත.
ශ්‍රී පාදයට පෑගෙන මේ මාර මුලාව පිළිඹිඹු කරන මල් බිම දමමි.  අපද මල් උයනක ගස්, වැල් සේ උපමා සසදා බලා ඉදුරන් පස නැමැති මල් කඩා පාමුල තබමි.  මතු මාර මුලාව ඇති කරන කාමයට නොබැදෙන බවටත් පළමුව කාම දුසිරිතෙන් වෙන්ව මේ මාර්ගය පූරණය කරන බවටත් දිවුරා පොරොන්දු වෙමි.මෙසේ බුදු සිරිපා මුල මල් දමා සිහි කරන දහම් ක්‍රමය නිසා ඉදුරන් සංවරයෙන් සීල ශාසනය වැඩීමට එය මහත් පිටිවහලක් වනු ඇත.  මේ ප්‍රතිපත්තිමය මල් පූජාව පෙර බොදුනුවන්ගේ මල් පූජාවයි.
පෙර බොදුනුවන් හදුන්කූරු පූජා කලේ කෙසේද?
මෙයද වසර දෙදෙහස් පන්සීයකට පෙර පටන් බොදු ගුණ වැඩූ වටිනා පුජාවකි.  එහි අරුත වැසී ගිය මේ කාලයේ බුදු කුටිය සුවද කර නිවන් පතයි.  ප්‍රඥාවෙන් තොර නිවන් මගක් ඇත්ද?  සුවද මුලාවක් බවත් එය අත්හල යුත්තක් බවත් දේශනා කල බුදු පියාණන්වහන්සේට කරන එම උපහාරය කෙතෙක් දුරට සාර්ථකද කියා සිතා බලන්න.  පෙර හදුන්කූරෙන් කල පූජා ප්‍රතිපත්තියෙන් සමාධිය වැඩූ බොදුන මග කෙසේද?
සැම දෙන බුදු ගුණ සිහි කර ඇස් අඩවන් කර තම අත් වෙත මනස යොමු කරන්න.  දැල්වුන හදුන්කූරක් තම අතේ ඇති ලෙස මනසින් සිතා ගන්න.  අපි දැන් හදුන්කූර සමග නිහඩ දහම් සාකච්ඡාවක යෙදෙමු.  "ආයුබෝවන් හදුන්කූර" අප හිතෙන් කියමු.

(පිටුව 40)
"ආයුබෝවන් පින්වත" හදුන්කූර අපට නිහඩ හඩක් දෙයි.

හදුන්කූර අප අමතයි,
පින්වත, ඔබ සිටින්නේ මා වාගේද?  මම මෙහි ඇද නැතිව සිටිමි.  ඔබේ ඇද නැති දෙය දහමට අනුව මට පවසන්න.
හදුන්කූරට අපෙන් පිලිතුරු,
පින්වත් හදුන්කූර, මගේ හිත, කය, වචනය යන තුන්දොරින් වංක කටයුතු ‍ඇද කටයුතු නැත.  මම සැමවිටම අවංක වෙමි.  අවංක බව මගේ ඇද නැති දහමයි.

හදුන්කූර අප අමතයි,
හොදමයි පින්වත, මා වටේ නිතරම සුවද ඇත.  ඔබේ සුවද දහමට අනුව මට පවසන්න.
හදුන්කූරට අපෙන් පිලිතුරු,
පින්වත් හදුන්කූර, මගේ වැඩ, කථා නිතරම සුචරිතයයි.  සුචරිත සුවද මා වෙලාගෙන ඇත.  මගේ අහලක වත් දුසිරිත් දුගදක් නැත.  මේ ඇත නැති මා‍ ව‍ටා ඇති සුවද බව පවසමි.

හදුන්කූර අප අමතයි,
ඉතා හොදයි පින්වත, එහෙනම් මගේ මුදුන බලන්න.  දැල්වෙන, පිබිදෙන මගෙන් සෑම අතම සුවද දුම් විහිදෙන අයුරු ඔබට පෙනෙනවද?  මා සමවන්නට ඔබේ දැල්වීම, පිබිදීම සහ විහිදෙන සුවද  මට කියන්න.
හදුන්කූරට අපෙන් පිලිතුරු, 
පින්වත, මම දැල්වුණු මුවගින් නිතර තෙරුවන් ගුණ ගයමි.  පිබිදුන මනසත් දහම් ප්‍රීතිය භුක්ති විදිමි.  මගෙන් හමා යන දහම් සුවද, ගුණ සුවද දස දෙසම පැතිරෙනු ඇත.  මෙසේ මම පිලිවෙලින් ඔබට සම වෙමි.  

හදුන්කූර අප අමතයි,
එහෙනම් පින්වත, මාගේ ලග හොදට බලන්න.  ටිකෙන් ටික අළු වන අයුරු ඔබට පෙනෙනවාද?  ඔබ ලග මගේ වගේ අළු වන දෙයක් පෙනේද?  දහම අනුව මට කියන්න.
හදුන්කූරට අපෙන් පිලිතුරු, 
පින්වත, හටගත් සියල්ල විපරිණාමයට පත්වි විනාශ වන බව නිසාම ප්‍රිය මනාප යැයි කිසිම දෙයක් කැමති‍සේ නොවන බව, එසේම ඒවාට ප්‍රිය මනාප වූවෝත් ඒවා වැනසී යාමේ නියමට පරිදි වෙනස්  වන විට ‍වැනසෙන විට එයම දුක කදක් දෙවන බව මනාසේ දකිමි. 

0 comments: