මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

May 21, 2010

පිටුව 67 සහ 68

(පිටුව 67)

අදහස තේරුම් ගෙන සං‍කේතවත්ව ක්‍රියා කර ශාසන ගුණ දරන සංඝයා ඉදිරියේ මේ වන්දනාව මොහොතක් කල අයෙකුට පිහිටන ගුණ කද පෙර කී සියක් වසරක වැදිමට වඩා ඵල දරනු ඇත.  මෙහිදී කෙරෙන්නේ වැදුම් දීමක් හෝ වැදුම් භාර ගැනීමක්‍ නොවේ.  එසේ සිදු වූවොත් දෙන කෙනා හීන මානයටත්, ගන්න කෙනා උච්ච මානයටත් පත් වන්නට බොහෝ ඉඩ ඇත.  එහෙත් මේ වැදුම් ක්‍රියාවලිය සිදුකල යුතුමය.  ඉන් කෙරෙන්නේ ආර්ය ගුණ ඇති උතුමන් ඉදිරියේ තම ගුණය ආරක්ෂාවට සාක්ෂි සටහන් වීමකි.  එය තම ශාසන ගුණය ස්ථීරව පිහිටුවීමට මහත් රුකුලක් වනු ඇත.  දහම් ජලාශයෙන් දස අකුසල් සෝදා හරින වැඩ පිලිවෙල හිස් මුදුනින් දරා ගත් බව මේ පින්වතා නැත්නම් පින්වන්තිය ‍මා ඉදිරියේ දන්වා සිටී යන අදහස ස්වාමීන් වහන්සේ ඉදිරියේ මම දස අකුසලය පාප දහම්, දහම් දියෙන් සෝදා හරින බවටත් ඒ අදහස ඉස් මුදුනින් දරා සිටින බවටත් සංකේතයක් ලෙස දොහොත් මුදුන් දී කරන මේ වැදුමෙන් සංකේතවත් කරමියි සාක්ෂි කරමියි වදින පින්වතා හෝ පින්වන්තිය සිහි කරගත යුතුයි.  මෙයයි නියම අංජලීකරණීය ගුණය. 

මේ සංකේතය සාක්ෂි කොට දස අකුසලයෙන් වැළකීම තහවුරු වූ විට ඒ පින්වතා 23 වැනි අනන්ත සඝ ගුණයට අවතීර්ණ වූවා වේ.  ඊලගට තිබෙන්නේ 22 ගුණයට ඇතුලු වීමයි. 



(22) දක්ඛිනෙයිය ගුණය

අග්‍ර දක්ෂිණාව හෙවත් අග්‍ර සස්‍ය සහිත සිව්පසට පිලිගන්නට සුදුසුයැයි ‍දැනට දෙන අර්ථයයි.

මේ ගුණය සිහි කර වැද පුදා සිටීමෙන් සෑහීමකට පත්නොවී අප්‍රමාදව මාර්ගය වඩා ඒ අනන්ත සඝ ගුණයට ඇතුළු වන්ට උත්සාහ ගත යුතුවේ.

චීවර, පිණ්ඩපාත, සේනාසන, ගිලාන ප්‍රත්‍ය කියන තව ලෙසකින් කියනවා නම් ඇදුම්, ආහාර, වාසස්ථාන, ලෙඩට බෙහෙත් යන මේවා අග්‍ර පූජා වන්නේ කෙසේද?

වටිනාමය ප්‍රයෝජනය ගන්නා උතුමන් නිසා, මා දෙන මේ දානයේ හිස් බවක් නොපෙනේ.  ඒ හේතුවෙන් උන්වහන්සේලා අප්‍රමාදීව දහම් මග වඩමින් මහත් ඵල කියන මග ඵලත්, මහානිසංස කියන නිවනත් ලබන සේක,  එහෙයින් මාගේ ශ්‍රමය, ධනය, දාන වස්තුව උසස් ඵල බිහි කරන හරවත් දෙයකි. 



(පිටුව 68)

දානයන් අතර අග්‍රතම වටිනා දානයක් දෙන්ට මට වාසනාව පහල වී යැයි සෑම තැන්හි දීම හේතුඵල යහපත්ව දැන සතුටු විය හැකිය.  පිළිගන්නා ස්වාමීන් වහන්සේලා‍ හෝ ආර්ය උතුමන්ද ප්‍රත්‍යවේක්ෂ කර පරිභෝග කරන විට ඒ සිව්පස ශක්තිය ප්‍රමාදව අපතෝ යන්ට ඉඩ නොදී කොයි මොහොතේ වැනසී යා දැයි නොකිය හැකි ‍මේ කය පරිහරණයේදී අප්‍රමාදීව ශාසන මග වඩනු ඇත.  උත්තරීතර ධ්‍යාන, මාර්ගඵල, අමා නිවන් සුව ලබති.  මෙසේ හිස් අතින් අපතේ නොයන, සිව්පස දානයක් දෙන්ට ලැබෙන්නේද, පිලිගන්නට ලැබෙන්නේද මේ ආර්ය ශාසනය තුලයි. 

සිව්පස ප්‍රත්‍යවේක්ෂා සෑම පිරිත් පොත් වලම ඇත.  අර්ථයද දැකිය හැකිය.  අදහස වැටහෙන ලෙස තම භාෂාවෙන්ද සිහි කල හැකිය.  සම්ප්‍රදායික යහපත් පෙළ වදන් දිගින් දිගටම පැවතීම යහපත් හෙයින් අර්ථ දැන එසේම පෙළ වදන් වලින් සිහි කිරීම ස්වාමීන් වහන්සේලාගේ උතුම් කාර්යයකි. 

අප කවුරුත් මෙලොව දිවි ගෙවන විට අත්‍යාවශ්‍ය වන්නේ මේ සිව්පසයමය.  මින් වැඩි සියල්ල ලෝභ, ද්වේශ, මෝහ අදහස් නිසා ගොඩ ගසා ගත් ඒවාය.  අත්‍යවශ්‍ය පරිහරණයෙන් ප්‍රයෝජනය දැන සීමා කරගන්නට අපට හැකි නම් ලොව තරගකාරීත්වය, පාපයට හේතු කාරක නිසරු වැඩ, අමතර වියදම්, බොරු සෝභන සියල්ල අත්හැරී ගොස් නියම ශාන්තියට මගද බබලන්නේය.  අවශ්‍ය දහම් පිලිවෙතට කාලයද ලැබෙන්නේය.  ජීවන චර්යාවද ඉතා සැහැල්ලු සැනසිලි දායක වන්නේය.  අප ළග ඇත්තේ මැර කල්ලි වලට කොල්ලකරුවනට උදුරා ගන්ට දේ නොවන බැවින් මිනී මැරුම්, මංකොල්ලකෑම්, දූෂණ බලා ඉදිද්දී දුරු වන්නේය.  මුලා සිත් ඇති අය හිගන ජීවිතයක් ලෙස අපහාස කලත් මෙතකින් ඇතිය යන සම්පත් සීමාවකින් සෑහෙන ඔහු ලබන්නේ පෙරකල මහමන්දාතු නම් සක්විති රජුට වත් නොලැබුණ ශාන්තියකි.  මහා අධිරාජ්‍යවාදී රජෙකු නොලබන ශාන්තියකි. 



‍කොතෙක් වස්තු සම්භාර ලැබුනත් ඒ චාම් උතුමන් අත් විදින ශාන්තියේ අහලකටවත් වස්තුවෙන් ලබන සුවය ලං කල නොහැක.  පා පෑගෙන දූවිල්ලකට වත් සම කල නොහැක.  ලොව ඇතිවෙන්නට සිව්පස දානයක් දිය හැකි නිසා ඉතා සුළු දානයකිනුත් ලැබෙන ප්‍රතිඵල මහිමය අප්‍රමාණද වේ.  අපට මේ ඇති ස්වභාවයෙන් සැනසෙන්ට ශක්තිය ලැබුනහොත් ඒ ශක්තියෙන් ආධාරයෙන් උපරිම ප්‍රයෝජන ගෙන නිවන් ප්‍රත්‍යක්ෂ කරන මාර්ගය වඩන්නට අදහස පහල වුනොත් අපද එම ගුණයට අතුළු වූවා වනු ඇත. 

0 comments: