මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

Dec 2, 2010

පිටුව 129 සහ 130

(පිටුව 129)
එහි ප්‍රතිඵලය සත්ව, පුද්ගල, ද්‍රව්‍ය, වස්තුවල මූල නිර්මාණයයි, නිර්මාණවල මූල ස්වභාවය ඉතා සියුම්ය. මනෝමයය. ඉතා බලවත්ව චිත්ත ශක්තිය ඒවායේ නිර්මාණයට නිදහස්ව ඇත. ඒවායි සෘතුජ රූප නිපදවන්ට ක්‍රියාත්මක වන ශක්ති වි‍ශේෂය. මෝහයේ මූලාවෙන් සත්‍යයක් නිපදවන්ට හේතු නැත. ඒ නිසාම ඇතිසේ පෙන්වා ගෙවී යන ද්‍රව්‍ය මූල බිහි කරනු ඇත. ඒවාටයි බොරු හෙවත් භූත කියන්නේ. බොරුවක් ඇතිසේ නිපදවන්නට ක්‍රියාත්මක වේ. සෘතුජ යනු පරිවර්තනික ද්‍රව්‍ය වස්තු ජනිත වන ස්වභාවයයි. මානසිකව නිපද වූ රූපීය ස්වභාවයන්ගේ මුල අවස්ථාව ඉක්ම ගොස් මායාකාරී රූප නිපදවීම ආරම්භ වේ. ලෝභ සිතට අනුරූපව පහළ වූ ආපෝ, තේජෝ, වායෝ, පඨවි යන ස්වභාවය හතර රූපීය නිර්මාණ ලෙස එකට බැඳි සියුම් රූපී ස්වභාවයෙන් ලෝකය නිර්මාණය ලෙස එකට බැඳි සියමු රූපී ස්වභාවයෙන් ලෝකය නිර්මාණය වන්නට පටන් ගනී. මේ නිර්මාණයේ පූර්ණත්වය රඳාපවත්නේ ආස්වාද ලබා දෙන අවස්ථාව නිපදවන තුරුයි. බලාපොරොත්තු සහගත සිත් වලින් බලය පහළ කළේ එතෙක් වන බැවිනි. නිදහස් බලය අනුරූපව ක්‍රියාත්මක වෙමින් ආ‍පෝ භූත,‍ තේජෝ භූත, වායෝ භූත, පඨවි භූත යන ඊළඟ අවස්ථාව නිපදවයි. ශක්තිය ක්‍රමයෙන් පරිවර්තනයෙන් පරිවර්තනයට අඩු වෙමින් මීළඟට නිර්මාණය වන්නේ ආ‍පෝ මහා භූත,තේජෝ මහා භූත, වායෝ මහා භූත, පඨවි මහා භූත යන රූප කලාපයෝය. ඊලඟ පරිවර්තන අවස්ථාව ඊට වඩා ඝනීභවන රූප කලාපයෝය. මේවා එ ඒ ආකාර සත්ව කොට්ඨාශ වලට ගැලපෙන සත්ව ද්‍රව්‍ය බාහිර ද්‍රව්‍ය නිෂ්පාදනය කර අනුරූප සත්ව ශරීර සහ සත්වයන් සැරි සරන ලෝක පහළ කරන පරිදි සකස් වේ. දැන් ශක්ති ක්‍රියාවලිය තව දුරටත් දුර්වලව ඇත. මේ ගති හතර ඔප් නැංවෙමින් ද්‍රව්‍ය වස්තු ගැලපෙන ලෙස හතර ආකාරයකට දැන් සුදුසු පරිදි සැකසී ඇත. මිනිස් ලොව ආපෝ ධාතු අවස්ථාවේ රූප වලට ද්‍රව කියා හඳුන්වයි. තේජෝධාතු පිණ්ඩයන් ගිනි ක්‍රියාද, වායෝ ධාතු පිණ්ඩයන් වායු කියාද, පඨවි ධාතු පිණ්ඩයන් ද්‍රව්‍යමය දේ පොළොව සතු දේ කියාද හඳුන්වයි.

(පිටුව 130) 
මේ ධාතු රූපයන්ගේ ප්‍රයෝජන ලෝ සතුන්ට දෙයාකරයකින් සම්බන්ධ වේ. ඒවාට ගැබ්වී ඇති ඉතිරි ශක්ති ප්‍රමාණ ක්‍රියාත්මකව භුක්තියට නිර්මාණය වූ ද්‍රව්‍ය වස්තු යළි නොයෙක් ආකාර ශ්‍රමය මෙහෙයවා නව ද්‍රව්‍ය වස්තු බිහි කර පරිහරණයට අවස්ථාව සැලසීමත් යන කරුණු දෙක මේ ද්‍රව්‍ය වස්තු ගැබ්වූ ශක්ති ස්වභාව අනුව ක්‍රියාත්මක වේ. සතර ධාතුන්ගේ ආවේණික ශක්තිය නිසා ඒ ඒ සංයෝගවල සම්බන්ධතාවයන්ගෙන් පරිහරණ වස්තු නිපදවයි. සත්ව ශරීර හට ගැනීමට සංයෝග සිදුවීම ගස්වැල් ආදිය හට ගන්ට සතර ධාතු සංයෝග වීම ශ්‍රම ආධාර මත ක්‍රියා කල විට උරුම වූ ස්වභාවය අනුව ඒ ඒ දේ නිපදවීම ක්‍රියාත්මක වීම මෙසේ සිදුවේ. ආශා බලාපොරොත්තු නිසා පහළ කළ මානසික ශක්තිය ඒ ආස්වාද ප්‍රයෝජනයට ලොව නිපදවන්නේ ක්‍රියා කරන්නේ මෙසේය. මායා චිත්ත බලාපොරොත්තුවෙන් පහළ කළේද එබඳුම මායා රැවටිලි බැවින් හටගත් සෑම විපරිණාමිකව වැනසෙන අතර මමය මාගේය මගේ ආත්මය යන රැවටිල්ලටම අද දමනවා හැර මම මගේ ආත්මය කියන දෙයක් කිසි කලෙකත් මේ රැවටිලා ලෝක ස්වභාවය තුලින් හට නොගනු ඇත. ආස්වාද ආත්ම කොට, ශ්‍රේෂඨ කොට, සාර ධර්ම කොට සිතන සියල්ලන්ටම ඒ මායාවෝ කැඩී බිඳී විනාශ වී යන විට, කඩා බිඳ විනාශ කර දමන විට, කෙතෙක් රැකවරණ උත්සාහ යොදා සිටියත් කැඩී යන, විනාශ වී යන විට කැමති පරිදි නොලැබෙන විට ඇති වන්නේ දුක් ගිනිමය. මේ මායා ලෝකයේ ඒ ඒ ආස්වාද වස්තු පිළිබඳව යමෙක් අප්‍රමාණ වටිනා ලෙස හිතයි. අවිද්‍යා, තෘෂ්ණා සහගත සිතින් ලොව ඇසුරු කරන කවුරු හෝ වේවා තමා මහත් වටිනා කමකින් සිතන ආස්වාද වස්තු ගැන හිතට නගාගෙන දරාගෙන සිටී. කොතෙක් වටිනා ලෙස සිතා සිටියත් ඒවාට හිමි විපරිණාමිකත්වය විනාශය වළකන්නට මගක් නැත. ඒවාට හිමි උමරුමයන්ට ඒවා ගොදුරු වීම කිසිවෙකුටත් වැළැක්විය නොහැකි ධර්මතාවයෝමය. ඒවාට හිමි උරුමය පරිදි ඒවා වෙනස් වන විට වැනසෙන විට යම් තරමකින් වටිනාකම් හිතා සිටියේද, ඒ තරමටම අනේ කැඩුන, බිඳුනා, වැනසුනා කියා ශෝක සංවේග ඇතිවේ. මානසික දූෂිත බවද නැගෙන ඇත. එසේම කැඩුවා, බින්දා, වැනසුවා කියා සෝක සංවේග ඇතිවේ. මානසික දූෂිත බවද නැගෙන ඇත. එසේම කැඩුවා බින්දා විනාශ කලා යැයි යම් අය සමඟ යම් දෙය සමග වෛර, ක්‍රෝධ, ඊර්ෂයා, තරහ පහළ කර අප්‍රමාණ දූෂිත කම්ද කරමින් දැවෙයි තැවෙයි. ඒ පදුට්ඨ මනසින් කළ කී දේ තමාටම ගිනි දුක් භය කරදර විඳින ලෙස ලෝ ස්වභාවයෙන් සැකසෙමින් අනන්ත දුක් විඳින්නට වේ.

0 comments: