මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

Apr 6, 2011

පිටුව 157 සහ 158

(පිටුව 157)
ලෝකයේ මොනවා සමඟ හෝ මිත්‍රත්වයෙන් බැඳුනහොත් ඇති වන්නේ මිතුරු වන්තයෙකි. මිත්‍රත්වය සංඝනිකා දෝෂ සහිතයි. මුලු ලොවම තිබෙන්නේ කැඩෙන, බි‍ඳෙන, විනාශ වෙන, කඩන, බිඳන, විනාශ කරන, කැඩී යන, බිඳී යන, විනාශ වී යන දේවල්ය. මේ කුමක් සමඟ හෝ මිත්‍රත්වයක් ඇතිකර ගතහොත් ඒවාට උරුම වන ස්වභාවයන් ක්‍රියාත්මක වන විට ඇතිවන්නේ ගැටීමකි. කොටින් කියනවා නම් ඇල්ම යම් තැනකද එතැන ගැටීම ඇත. මුලාවද එතැනය. ඇල්ම අතහැරියොත් ගැටීම සහ මුලාවද ඒ සමගම අතහැරී යනු ඇත. ලොව යම් පාපී දහම් සමඟ ඇති වන මිතුරු බව හෙවත් ඇලීම දුෂ්චරිත පිළිබඳව ඇලීම වඩාත් භයානක ගැටීම් සහ මුලාව ඇති කරයි. මේවා උච්ඡේද දෘෂ්ටි වලට වැටෙයි. මේ එක් අනතයක් හීනය ග්‍රාම්‍යය පෝථුජ්ජනියකය අනාර්ය අනර්ථ සහිතය ලෝක පැවැත්මේ දෙව් ලොව, බඹ ලොව ආදියෙහි ‍හෝ ඒවාට හේතු වන දහම්හි පැවැත්මේ ආස්වාදය හිතා එහි බැඳුනහොත් ඒවාද දුක්ඛය අනාර්යය අනර්ථ සහිතය ශාස්වත දෘෂ්ඨියට හසුවේ. එබැවින් මිතුරු සිතකින් බැ‍ඳෙන මේ සියල්ලම පොදුවේ මිතුරුහිත් හෙවත් මිච්චාය. මිච්චා යන වචනයට වැරදි අයහපත් ආදී අර්ථ දුන්නත් ඒ අර්ථ වලින් නියම තතු පැහැදිලි කර ගැනීම අමාරුය. වචනයේ ගැබ් වී ඇති අර්ථය සොයාගත් විට අර්ථය පැහැදිලි වේ. යමක් ගැන මිත්‍ර සිතක් හැඟීමක් හටගන්නේ එය නිත්‍ය ලෙස සැප ලෙස ආත්ම ලෙස ගැනීම නිසයි. යමක් මොහොතක්වත් නිත්‍ය ලෙස නොපවතී නම් හටගත් සියල්ල විපරිණාමයට පත්ව වැනසේ නම් ඒවා කැමති සේ පවත්වනට ත්ත කළත් කිසි විටකත් එය සාර්ථක නොවේ. බලාපොරොත්තු කඩ වේ. එවිට ඒ හේතුවෙන් හටගන්නේ දුකක්මය. සැනසුමක් කොයින් ලැබේද? එබඳු දෙයක් තව දුරටත් මමය මගේය මගේ ආත්මය යන දුෂ්ටියෙන් සිතයිද ඇලුම් කරයිද තමන්ගේ යයි ඒ කිසිවක් මොහොතක්වත් කැමති සේ නොපවතිනු ඇත. එබැවින් ඒවායින් සැනසුමක් හොයන්නට ගියොත් වන්නේ අනාථ බවකි. ලොව පවතින සියල්ල අර්ථවත් නම් ඒ තුළ අපට සැනසිල්ලේ සිටින්නට හැකිවිය යුතුයි.

(පිටුව 158)

අප අනන්ත සසරේ ආ භව ගමන තුළ දෙවියෙක් බ‍ඹෙක් මිනිසෙක් ලෙස සිටි භව වාර අනන්තය. ඒ කාලවල මහේශාක්‍ය ලෙස සිටි අත් බැව්ද අප්‍රමාණය. මමය මගේය කී ලෞකික සම්පත් අප්‍රමාණය ඒ අතර අප කැමති පරිදි සිටින්න අපට පිළිසරණ පිණිස කිසිවක් තිබුණා නම් අප අද සිටිය යුත්තේ එතැනය. අතීත වූ සියල්ල අද තිබුණ තැනවත් නැත. මතකයට නගා ගන්ටද නොහැකි ලෙස අමතක වී ගොස් ඇත. එහෙත් ඒ ඒ අත් බැව්හි අප හිඳ ඇත්තේ මම මෙබඳු මහේශාක්‍ය කෙනෙකි මගේ සම්පත් මගේ බලය මගේ ආධිපත්‍ය මෙසේය යන මමත්ව හැඟීමකිනි. සියල්ල අර්ථයෙන් හිස්වී වැනසී ගොස්ය. මෙතෙක් සසර ලැබූ කිසිම අත්බවක් තුළින් අපට පිළිසරණක් ලැබී නැත. මෙතක් ආ අප්‍රමාණ අතීත සියල්ල අනාථ ලෙස වැනසී‍ ගොස් ඇත.
දැන් මේ ගත කරන්නේද එබඳු අනාථ වූ මමෙක් තුළය. මගේය කියන දේ ඇසුරේය. අනන්ත භවයේ සිදුවූ අනාථ වැනසී යාමය දැනුත් සිදුවෙමින් තිබෙන්නේ. දැන් පටන් මතු අනාගතයේ කොතෙක් ඉදිරියට නිපදවීමෙනි සැරි සැරුවත් ලබන්ට වෙන්නේ එබඳුම අනාථ ස්වභාවයක්මය. කාම භව, රූප භව, අරූප භව, යන භවත්‍රයක ආ ගමන තුළ පිළිසරණක් ලැබී නැත. එසේ නම් පිළිසරණ පතා පවතින්ට නම් ලොව කිසිවෙක් සමග කිසිවෙක් කිසිවක් සමග මිතුරු වී පලක් නැති බව වටහා ගත යුතුයි. මෙසේ තේරුම් ගෙන සිතීමෙන් ලොවට බැඳී මිත්‍රත්වයක දුරු වී මිච්ඡාව දුරුවනු ඇත. සං නැමැති සියලු එකතුන් ගෙන මිදී ගොස් සම්මා වනු ඇත. තමන් සහිත ලොව කෙනෙකුට හෝ දෙයකට හෝ තත්ව ඨානාන්තරයකට හෝ මම ගුණවතෙක්ය, සිල්වතෙක්ය, ඇමතියෙක්ය, මන්ත්‍රීවරයෙක්ය, ගුරුවරයෙක්ය, නිළදරුවෙක්ය ආදී කී නොකී මෙවන් කෙබඳු තැනක හෝ ඇලුම් කළොත් ඒ ඇලමම ආර්ය මාර්ගයට බාධා පිණිස වනු ඇත. මේ සියලු තත්ව ඨානාන්තර ස්වභාවයෝ පැවැත්මේ ආස්වාද හොයන පිරිසකගේ ‍පොර මඩලක පොර බඩුය. බල්ලන්ට අසුවූ මස්කටු මෙනි. උගුස්සන්නට අසුවූ මස්කැටි මෙනි. මේවායේ ‍ඇලීම නිසයි සියලු අසහන ඇති වන්නේ. හදවත දැවෙමින් තැවෙමින් ගැටීම් හට ගන්නේ මුලාවූවන්ට මේ තරගය අතහැර යන්ට අමාරුය. කෙසේ හෝ තරග කර තම බලාපොරොත්තුම සඵල කරගන්නට දරන උත්සාහය නිසා හිතට සැනසුමක් නැත. කාම විතර්ක, ව්‍යාපාද විතර්ක, විහිංසා විතර්ක මොහෙතක් පාසා වද දෙමින් නැගී එනු ඇත. සිත කලඹන්නේ අවිවේකී බවට පත් කරන්නේ මේ අසීමිත බලා‍පොරොත්තුවයි.

0 comments: