මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

May 31, 2011

පිටුව 171 සහ 172

(පිටුව 171)
හටගත් සියල්ල විපරිණාමීව වැනසෙන බව දහම අනුව නුවණින් වටහා ගෙන සිටින මේ දේපල ලොව කිසිවක් ලෝභයෙන් අල්ලාගෙන නැත. ලොව කිසිවෙකට ද්වේශයෙන් ගැටෙන්නේ නැත. ලොව ආස්වාද මායාවන්ට මෝහයෙන් මුලා වන්නේ නැත. බුදු සසුන මතු කලක බබලවන කල්‍යාණ මිත්‍රයෝ අප වෙමුයි සිතා නිවනම අග්‍ර කර කටයුතු කරන මේ බොදුනුවන් අකම්ප්‍යය. බුදු දහමෙන් පිට ජීවන රටාවක් ඒ පින්වතුන්ට නැත. දරු පෙමට කෑදරව දරුවන් බලාපොරොත්ත නොවේ. මෙබඳු නිවන් ශාන්තිය දෙන බුදු දහමේ තවත් ලෝක සත්වයෙකුට වැළඳ ගන්ට ලැබෙනවා නම් අනන්ත සසරේ නොලත් මහා වාසනාවකියි කරුණා මෛත්‍රියෙන් දරු පරපුරක් බලාරොත්තු විය. මහ රහතන් වහන්සේලා හේතුඵල ධර්මතාවය අනුව ගුණවත් සසර කළ පින් කුසල් ඇති අය උපදින්නට සුදුස පරිසරය දහම වනසා ලාභ සත්කාර වලට ගිජුවූ පර පුටුවන්ගේ සසුන් වැදීම හේතු කොට ගෙන ඒවා විනාශ වී ගොස් ඇත. ලාභා කීර්ති ප්‍රශංසා ලැබීමට ඕනෑම ජඩ වැඩක් කරන්ට පසුබට නොවූ ඔවුන් වටිනා සාර ධර්ම අතුගා දමා සුන්දර කාම භෝගී වැඩ පිළිවෙලවල් ධර්ම මාර්ගය ලෙස ඔප් නැංවීය. ධ්‍යානලාභී මාර්ගඵල ලාබී උතුම් බොදුනු පිරිස ක්‍රමයෙන් අතුරුදහන් වූහ. ලාභයට ගිජුවූ දේවදත්ත අනුගාමික භික්ෂූන් සමග මිනිසුන්ගේ ලෞකික වැඩවලට උදව් කරමින් ආසිරි පතමින් ගෙයක් ගෙයක් පාසා ගිය කලක ඒ ගමේ මිනිසුන්ගේ සිත් ඇදී ගියේ දෙව්දත් ඇතුළු අනුගාමික ශ්‍රමන වෙස් ගෙන සිටින පිරිසගේ කටයුතු වෙතටය. සැරියුත් හිමියන් ඒ ගම මැදින් වැඩී දිනක උන්වහන්සේගේ සංවර චර්යා රටාව ඒ මිනිසුන් දැක්කේ විකෘති වැඩ පිළිවෙලක් ලෙසිනි. පිණ්ඩපාතයට බත් හැන්දක් වත් කිසි කෙනෙකු ගෙන් නොලැබුනි. දෙව්දත් තෙරුන් වර්ණනා කරමින් සැරියුත් හිමියන්ට අපහාස කළ බව ධර්මයේ සඳහන් වේ. ලෝක සම්පත් වලට ආශා පොදි බැඳගෙන ඒවා ගොඩ ගසා ගන්ට ඕනෑම දුසිරිතක් කරන්ට ලැහැස්ති වී සිටින මුලා ජනයා ඒ සම්පත් ලැබෙන මගක් යැයි පෙන්වන ඕනෑම යාච්ඥාවකට මුලා වැඩ පිළිවෙලකට ප්‍රශංසා කිරීම කරනු ඇත. ඒවා මහ ඉහළින් පිළිගනු ඇත. එබඳු ලෝකයාට බුදු දහමේ හරය නිසරු ලෙස පෙනීම පුදුමයක්ද නොවේ. බුදු දහමේ හරය යම් දිනක නුවණින් ‍දුටු විටයි යථාර්ථය වැටහෙන්නේ.

(පිටුව 172)

ලොවට බැඳී කාම වස්තු පොදි ගැසීම දුක් පොදි ගැසීමක් මිස සාරවත් නොවේ යැයි නැණවත් බොදුනුවන්ට වැටහෙන බැවින් ගේ ‍දොර, ඉඩ කඩම්, භාණ්ඩ, මිල මුදල්, අඹු දරු ආදී මේ සියල්ල පෝෂණය කළේ හැදුවේ වැඩුවේ ආර්ය මාර්ගයට රුකුල් දෙන ලෙස කටයුතු කර ගන්ට ඒ සඳහා ඇති ප්‍රයෝජන සලසා ගෙනය. නව යුවළ දරු සම්පත් බලාපොරොත්තු වුනේ සසර ගමනේ යන තවත් පින්වතෙකුට ශාසනය පාදා දීමේ පරමාර්ථය ප්‍රධාන කර ගෙනය. ශාසනයේ සංඝ රත්නයේ ආශිර්වාදය, නැදිමයිලන්ගේ ආශිර්වාදය, වැඩිහිටි ආශිර්වාදය යහපතට හේතු වන බව බුදු දහම තුලින් දැන හදාරා සිටින එම දෙපල ගිතෙල් මුසු කිරිබත්, කැවුම්, කෙසෙල් ආදී කැවිලි පළතුරු ආදියෙන් අග්‍ර භෝජනය තෙරුවන් උදෙසා පුදා දරු සම්පත්තියකට ආශිර්වාද ගනු ඇත. මව්පිය, නැදිමයිලන්ට, වැඩිහිටියන්ට සංග්‍රහ කර ආශිර්වාද ලබනු ඇත. තමා ඇසුරු කරන පිරිස් වලට දැසි දසුනටද සංග්‍රහ කර පින්වත් දරු උපතක් ලැබේවායි අදිටන් කරනු ඇත. මෙසේ අඹුසැමි ලෙස එක්වන ඒ දෙපලට, යහපත් ප්‍රතිඵලම ලැබෙන හේතුඵල ධර්මය අනුව සසර සැරි සරන පින් කුසල් ගුණ පිරුණ කෙනෙකු උපතට ඇදී එනු ඇත. එතැන් පටන් ගැබ හොත් දරුවා සිහි කරමින් සුචරිත යහපත් පින් දහම් කර දරුවාටද සෙත් පතනු ඇත. සෙත් පිරිත් පැන් පානය කරමින් දරුවාට සෙත්පතා ගැබ පිටින් පැන් ආලේප කරමින් මව ධාර්මික ජීවිතයක් ගත කරයි. පින්වත් කුමරෙක් හෝ කුමරියක් පිළිසිඳ ගත් තැන් පටන් ඒ පිරිසටම උදාවෙන්නේ පින් ඵලයකි. යහපතකි. දරුවා නිසා කිසිම වෙහෙසක් මව්ට නොදැනේ. චිත්ත ප්‍රසාදයෙන් ගැබ තුළ වැඩෙන දරුවා මනා අඟ පසඟින් යුක්තව වැඩී සැනසිල්ලේ මෙලොව එලිය දකී. දරුවා ලොවට බිහිවන්නේ වැඩිහිටි කාන්තාවන්ගේ සෙත් පිරිත් සජඣායනා හඞ මධ්‍යයේය. ඒ දරුවාට කිරි හිඟ වන්නේද නැත. මව් දරුවාට කිරි දෙන්නේ සූවිසි තුණුරුවන් ගුණ කියමිනි. දරුව‍ාගේ හිස අතගාමීන් සෙත් පතමිනි. ඒ බොන කිරීම දරුවාට දිරවන පෝෂ්‍යදායී ආහාරයක් සේම ඖෂධයක්ද වනු ඇත. දරුවා නලවන්නේද තෙරුවන් ගුණ ගාථා ලයාන්විත ගයමිනි. මෙසේ සදන දරුවාගේ සිත මුලා කරන මායා ලෝකයේ කිසිම සෙල්ලම් බඩුවක් නොදෙනු ඇත. ඒවාදීමට අවශ්‍යතාවයක්ද දරුවාට නොවේ.

0 comments: