මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

May 31, 2011

පිටුව 175 සහ 176

(පිටුව 175)
මෙසේ දෙවැනි අවුරුද්ද මව්ගේ රාවය අනුව වැඩේ. ඒ වසරද දරුවා ලබන්නේ මව් දෙන ‍දහම් තුළින් හොඳ නරක දහම් තේරුම් ගැනීමය. ඒ දෙවෙනි වසර අවසානයේද හොඳ අතේ නව දහම් වැඩ පිළිවෙලත්, පහ කළ යුතු නරක කටයුතුත් ලබාගත් දරුවා දෙවැනි මුහුණුවරද සම්පූර්ණ කර ගෙන ඇත. මෙසේ හයවැනි අවුරුද්ද සපිරෙන විට නව අත්දැකීම ලබමින් බෞද්ධ මුහුණුවර හයකින්ද, හොඳ අතේ හය ආකර අත්දැකීමද, නරක අතේ පහ කළ යුතු හය ආකාර අත්දැකීම්ද දරුවා ලබා ඇත. මෙසේ හොඳ නරක තේරුම් ගත් බෞද්ධ මුහුණුවරක් ඇති දරුවා දැන් පිහිටා ඇත්තේ සීලයත් ප්‍රඥාවක් පාදක කරගෙන බැවින් දෙපයින් හිටගත් මුහුණු සයක් අත් දොළසක ස්කන්ධ කුමාර යැයි රූපයකින් පිළිබිඹු කර ඇත්තේ අපගේ බොදුනුවන්‍ දරුවෙක් සැදූ ආකරයේ සංකේතයයි.
දැන් දරුවා මව්ගේ රාවයේ වැඩුන කල අවසන්ය. එනම් මයුරා පිට සිටි කාලය අවසන්ය. මින් පසු පර ධර්ම හෙවත් බුදු දහමින් පිටස්තර වූ මුලා ධර්ම වලට නොවැටහෙන ලෙස ඒවායින් වෙන් කරන්ට පරවේනි හෙවත් පිරිවෙනට දරුවා භාර කරනු ඇත. ඝන හෙවත් සමගියෙන් සාමයෙන් ලොව බොදුනුවන් ලෙස ජීවත්වන්නට ඉගැන්වීමට පාපයට ලජ්ජා භය ඇති ගුණ පූර්ණ වූ හෙයනි ඝන දේව යැයි සම්මත විරුදාවලිය ලත් පන්සලේ ලොකු හාමුදරුවන් වෙත භාර කෙරේ. ඝන ඇසුරේ හික්මෙමින් බුදු දහම ඉගෙන ගනිමින් සිටින දරුවා ඝන ඇසුරු කරන අර්ථයෙන් ගණේෂ යැයි විරුදාවලිය ලබනු ඇත. වසර අටක් හෙවත් සොළොස් වයසට පත්වන තුරු අට වසරක් දරුවා ලොකු හාමුදුරුවන් යටතේ පිරිවෙනේ ඉගෙනුම ලබයි. උන්වහන්සේ සික්ඛා පද සමාදන කරවා මුහුකර ගත් සික්ඛාව තුල මින් පසු ජීවත් වෙන්ට අනුශාසනා කරති. මුහු කර ගත් සික්ඛාව තුළ ජීවත්වීමයි මූසික පිට සිටීමෙන් පෙන්වෙන්නේ මූසික කියන්නේ මීයටයි. මීයෙකු පිට සංකේතවත් කළේ ඉහත කී අර්ථය ඔප් නැංවීමටයි. මේ අට වසරම ලොකු හාමුදුරුවන් ඇසුරේ දහම් නුවණින් වැඩෙමින් ඉගෙනුම ලබන බැවින් ගණේෂ අට දෙනෙකු පෙන්වා ඇත. පළමු වසර තුළ කුමාර ගනේෂ, බාල ගණේෂ, බල ගණේෂ ආදී නම් වලින් මෙසේ පෙන්වා අන්තිම මහා ගණේෂ වී ලක්ෂ්මී ගණේෂ යන තරුණයා වශයෙන් පිරිවෙනින් සමුගනී. රාග, ද්වේශ, මෝහ ගිනි නැතිව ගත කළ මේ තරුණයාගේ ඇට මිදුළු, ධාතු ශක්තිය නිරෝගීය.


(පිටුව 176)

තරුණකම නිසි ලෙස පවතින බැවින් දැන් දාසය වසර වන විට ‍නිරෝගී ශක්තිමත් තරුණයෙකි. ලෝකයේ මිහිරියාව මුලාවෙන් ‍තොරව දැහැමින් ගත කරන්නට සුදුසු වයස නිසි පරිදි ලබා ඇති බැවින් විවාහයටද සුදුසුකම් ලබා ඇත. ලොකු හාමුදුරුවන් වහන්සේගේ අනුශාසනා පරිදි මෙතෙක් ඉගෙන ගත් බුදු දහම ගුරු කරගෙන ලයෙහි රුවාගෙන , මින්මතු ජීවිතය හැඩ ගසාගෙන යහපත් බෞද්ධයෙක්ව ජීවත් වන්නයි නාහිමියන් දුන් කරුණාභරිත අවවාද අනුශසානා හිස් මුදුනින් පිළිගත් බොදුනු තරුණයා එතැන් පටන් ලයේ ගුරු කර ගත් දහම් මත ජීවත් වන බැවින් ගුරු කර ගත් ලය ඇති සංකේතය ඔප් නංවමින් ගුරුලා පිට සිටින විෂ්ණූ රුව පිළිබිඹු කර ඇත. කිරි සයුරක් වන් බොදු සංකල්ප දැන දිවි ගෙවන බොදු කුල කාන්තාවක් තම පුතුට සොයන දෙමව්පියන් කාම ආහාරය ක්ෂය කළ ගුණ ඇති වැඩිහිටි ශුද්ධවන්ත පිරිස හෙවත් කපු පිරිස මගින් කුල කාන්තාවන් සොයා ගෙන තම පුතුට ආවාහ කර දෙනු ලැබේ. මේ ආර්ය දේව සංකල්පය අර්ථ වැසී යාමෙන් පසු මෝහාදික බොහෝ පිරිසකට රඟ මඬලක් වී ඇති සැටි අද දක්නට ඇත. අර්ථයෙන් ධර්මයෙන් අනුශාසනා කරමින් මහා ගුණ කඳන් ලෙස පෙර වැඩ සිටි සංඝරත්නය බොදුනුවන්ගේ මහත් ගරු සත්කාරයට ලක්වූ පූජා භූමි ලෙස පෙර කල පැවතියේය. සතර දෙසින් එන බොදුනු පිරිසට පූජනීය ස්ථාන කරා යන්ට මාර්ග 4ක් 4දෙසින් එකල තිබුනි. නොයෙක් හේතු නිසා පැවිදි වීමට නොහැකි වූ බොදුනුවෝ නිතර පූජනීය ස්ථානයේ ආවතේව කරමින් ඉතා දැහැමි ජීවිත ගත කළේය. මහත්වා ගති ඇති ශුද්ධ වන්තයින්ය යන ගෞරව නාමයෙන් ඒ අයට ඇමතුවේ කපු මහත්තයා කියාය. පාපයට ලජ්ජා බය සහිත දේව ගුණ ධර්ම රැකෙන තාක් කල් ශාසනය බබලන බව තේරුම් ගත් ඒ පිරිස වාසය කළේය. එබැවින් දේවාලය යැයි නම් තැබීය. සතර වාසල්කඩම මේ පිරිස වාසය කලේ සුචරිත සංවර ලෙස පූජා භූමියට ඇතුලත් ලෙස බොදුනු පිරිසට අවවාද අනුශාසනා කිරීමටය. ඒ 4 ආවාස ගෙවල් වලට 4 දේවාල යැයි නම් තැබීය. දිව්‍යමය බෞද්ධ ජීවිතයක් හැඩ ගසන හැටි පෙන්වන සංකේතය සේ ස්ථාන 4 සිත්තරුන්ගේ නිර්මාණ ලෙස පිළිබිඹු කරන ලදී.
 


 

0 comments: