මෙම බ්ලොග් අඩවිය පිළිබඳව

සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේ වදාළ සත්‍ය වූ බුද්ධ ධර්මය කාලයත් සමග සැගවෙන්නට ඇති ඉඩකඩ වැඩිය. එය ‍එසේ වූ නිසාම ශතවර්ෂ ගණනකින් මාර්ගඵල ලාභීන් බිහි වූ බවක් අසන්නට නොලැබිණි... එහෙත් මග ඵල ලැබ ගෞතම බුදු පියාණන් විවර කල නිවන් දොරටුවෙන් මාර්ගයට පිවිස ඵල ලැබී සැනසීමට නියම වූ ඇත්තන් තවමත් සිටින හෙයින් ඔවුන් සදහා උපකාරයක් වීමට නියම කළ්‍යණ මිතුරාගේ පැමිණීම සිදුවී ඇත. ඒ සැඟවුනු මාවත යලි විවර කරමින්, සැඟවුනු දහම් අරුත් මතු කරමින් සසර දුකින් පෙළෙන ඔබටත් මටත් අනන්ත සසර දුක් සයුරෙන් එතෙර වීමේ ප්‍රයෝගික මග හෙලි කරන අභිඥාලාභී පූජ්‍යපාද වහරක අභයරතනාලංකාර ස්වාමීන් වහන්සේගේ ධර්මානුශාසනා ඇසුරෙන් පලවූ "සැගවුණු බොදු මග කල එලි දකී" යන පොත ඇසුරෙන් මෙසේ සටහන් තබමි!

Mar 16, 2010

පිටුව 49 සහ 50

 (පිටුව 49)
එබදු පාප චේතනාවක් ඉන් මතු කිසි දිනක හට නොගනී.  මේ චේතනා සීලයි.
එබදු පාප අසංවරයක් කිසි දිනක ඉන් පසු නොවේ.  මේ සංවර සීලයි.  මේ සීල ගුණය කිසි ‍කලක නොකැඩේ.  මේ අවිතික්කම සීලයි.  මෙයයි ආර්ය ශ්‍රාවක හෙවත් සෝතාපන්න පුද්ගලයාගේ පන්සිල්.  මේවා සමාදාන වෙන ඒවා නොවේ.  
පංච දුෂ්චරිත සිදු වෙන්ට ඉඩ ඇති බැවින් පාපයට ලැජ්ජා, භය ඇති කවුරු වුවත් දුෂ්චරිත පහෙන් වෙන්වීම සමාදන්ව, ආරක්ෂා කිරීම නම් අති උතුම්ය.  එසේනම් පංච සික්ඛා මොනවාද? මේ සික්ඛා පද දේශනා කලේ බුදු පියාණන්වහන්සේය.  ශාසනික සික්ඛා පද අබුද්ධෝත්පාද කාලයේ නැත.  වචන එසේම භාවිත කරන අෂ්ඨාංග සීල ක්‍රම ‍වේදයේ තිබුණි.  ඒවාට දී තිබුනේ පටු ලෞකික අර්ථයි. 
අපගේ සිංහල පරපුර සතුව පැවති හෙළ අටුවා විනාශයෙන් පසු වැදගත් දහම් අරුත යටපත් වී‍ම හේතු කොට ගෙන මෙකල මේවා මහ පැටලිලි සහිතව ඇත.  එහෙත් කුමන හෝ හේතුවකින් අද ටිකින් ටික එම අරුත මතු වන මගක් ඇති බව දයානුකම්පිව පවසමි.  විමසා බලා නැණවතුන් දරත්වා!  අද අදම නිවන් මග මතු කර ගනිත්වා!
අංගුත්තර නිකායේ අෂ්ඨාංග උ‍පෝසථ සූත්‍රය, නවාංග උපෝසථ සූත්‍රය, අරිය උපෝසථ සූත්‍රය, විශාඛ උපෝසථ සූත්‍රය ආදියෙන් මේ සික්ඛා පිලිබදව පාලි සහ සිංහල අර්ථ බලාගත හැකිය.
අවස්ථානුකූලව විස්තර කරමින් එහි සිංහල අර්ථ විග්‍රහයක් ඉදිරිපත් කරමි.  
1.  පාණාතිපාතා වේරමණී සික්ඛා පදය
ජීවිතාන්තය තෙක් ඒ රහතන් වහන්සේ පර පණ නැසීමෙන් වෙන්ව, පර පණ නැසීම අතහැර, බහා තැබූ දඩු මුගුරු ඇතිව, බහා තැබූ දැල් උගුල් ආයුධ ඇතිව, පාපයට භය ඇතිව, පාපයට ලැජ්ජා ඇතිව, දයාවට පැමිණ සියලු ලෝ සතුන් කෙරෙහි හිතානුකම්පීයව වාසය කරන්නේය.

(පිටුව 50)
උන්වහන්සේ අනුගමනය කරන මමද පර පණ නැසීමෙන් වෙන්ව, පර පණ නැසීම අත හැර, බහා තැබූ දඩු මුගුරු ඇතිව, බහා තැබූ දැල් උගුල් ආයුධ ඇතිව, පාපයට භය ඇතිව, පාපයට ලැජ්ජා ඇතිව, දයාවට පැමිණ සියලු ලෝ සතුන් කෙරෙහි හිතානුකම්පීව වාසය කරමි.  මේ රැයත් දහවලත්, රෑ දහවලත් උන්වහන්සේ අනුගමනය කරමි.  මේ මාගේ පළමු වන සික්ඛා පදයයි.  මෙහි පෙන්වා ඇති දයානුකම්පාව ශාසනික වූ දයානුකම්පාවයි.  මේ පිලිබදව විස්තර මීට පෙර පළ කර ඇති "ආර්ය මෛත්‍රී භාවනාවෙන් ලබන සැනසීම" යන පොතෙහි ඇත.
සංයුක්ත නිකායට අයත් "හලිද්දා වසන සූත්‍රය, අනාර්යයන්ගේ මෙත්තා භාවනාව සහ ආර්යයන්ගේ මෙත්තා භාවනාව විශේෂයෙන් විස්තර කොට ඇත.  විවේක නිශ්‍රිතව, විරාග නිශ්‍රිතව, නිරෝධ නිශ්‍රිතව, වොස්සග්ග පරිණාමිව මෙත්තා සහගත, කරුණා සහගත, මුදිතා සහගත, උපේක්ෂා සහගත බොජ්ජංග වැඩිම නියම මෛත්‍රිය බව පෙන්වා ඇත.  කොටින්ම කියනවා නම් නිවන හැර ලෝ සතුන්ට තවත් සුවයක්, ශාන්තියක් නැති බව තේරුම් ගෙන ඒ ශාන්තියම ලෝ සතුන්ට අත්වේවායි කාය කර්ම, වාග් කර්ම, මනෝ කර්ම යන තුනෙන් දයානුකම්පීව ක්‍රියා කිරීම මේ සික්ඛා පදයෙන් පෙන්වූ හිතානුකම්පාව බව තේරුම් ගත යුතුයි.  මෙසේ වඩන ශික්ෂාව නිවනටම පමුණුවන බැවින් අන්‍ය ශාසනයක මේ ශික්ෂාව නැත.
2. අදින්නාදානා වේරමණී සික්ඛා පදය
ජීවිතාන්තය තෙක් ඒ රහතන් වහන්සේ නොදුන් දේ ගැන්මෙන් වෙන්ව, නුදුන් දේ ගැන්ම අත හැර දෙන දෙයක්ම ගන්නේ, දුන් දෙයම බලාපොරොත්තු ඇතිව පිරිසිදු ආත්ම පරිහරණයෙන් යුතුව වාසය කරන්නේය.  
මමද මේ රැයත්, දහවලත් මේ රැය දහවලත් නොදුන් දේ ගැන්මෙන් වෙන්ව, නුදුන් දේ ගැන්ම අත හැර දෙන දෙයක්ම ගන්නේ, දුන් දෙයම බලාපොරොත්තු ඇතිව පිරිසිදු ආත්ම පරිහරණයෙන් යුතුව වාසය කරමි.  මේ මාගේ දෙවෙනි ශික්ෂාවයි.  
දෙවැනි ශික්ෂා පදය රකින කෙනෙකු දෙන දෙයක්ම ගත යුතුය.  දුන් දෙයම බලාපොරොත්තු විය යුතුය.  ගෙදරදී මෙම ශික්ෂා පදය සමාදන් වී දෙන දෙයම ගෙන, දුන් දෙයම බලාපොරොත්තුවද ගත කරන්නේ?  එසේ නම් කැපකරුවෙක් තබාගෙන ජීවත් වීම අවශ්‍යය.  තේරුම් නොගෙන මේ සිඛ පදය සමාදන් වී එය කඩාගෙන තවදුරටත් ශික්ෂා සමාදානව ගත කරන බව හැගෙව්වොත් ආණාවිතික්කමාවරණයට අසුවී දහම් අවබෝධයට අවස්ථාව මග හැරෙන බවද තේරුම් ගත යුතුය. 

0 comments: